PICTORI MONGOLI DE REPUTAȚIE MONDIALĂ. ZAYASAIKHAN SAMBUU


E bine ca Schimbarea la Față a planetei – păstrez majuscula și simbolul din evangheliile sinoptice – să ia în considerare și arta plastică. Actuala perioadă favorizează, în acest registru, aplecarea către Vechi, nu neapărat în ideea valorizării potrivit canoanelor cunoscute, cât în sensul conștientizării premiselor unui altfel de tipar, un tipar preexistent, dar care nu s-a putut exprima până acum, căruia nu i s-a îngăduit să se dezvolte și să se dezvăluie. Procesul seamănă, pe undeva, cu terapiile după care societatea de consum aleargă înnebunită. Credem că stăpânim, între limitele raționalului, trecutul, însă numai până în clipa în care ființa sensibilă care suntem și care este lumea în întregul ei începe să se clatine. Cutremurul acelei clipe modifică percepția.

Este ceea ce face și Zayasaikhan Sambuu, care aduce în prim-plan, în lucrările și în expozițiile sale, tradiția nomadă din Asia Centrală, istoria imperială a lui Ginghis Han, elemente care aparțin subconștientului colectiv și care vorbesc despre o amprentă a sufletului mongol.

Zayasaikhan Sambuu insistă asupra importanței femeii în procesul acesta de recalibrare a trecutului. Puterea reală, puterea de profunzime ea o deține și a deținut-o întotdeauna. Victoriile războinicilor de ea, de structura ei sensibilă au fost susținute. Ea știe să îmblânzească și leoparzii, și vulpile, ea vede și comunică liber și cu spiritele rele, și cu spiritele înalte.

Zayasaikhan Sambuu s-a născut în anul 1975, în orășelul Baatsagaan din deșertul Gobi. A studiat la Institutul de Arte Frumoase din Ulan Bator. A trăit doi ani în Tibet. Budismul tibetan este, de altfel, cel care i-a modificat perspectiva, inclusiv în ceea ce privește maniera și procedeele tehnice de a picta.

DENISA POPESCU

Articol adăugat în 25 iunie 2020

Mai poţi citi şi…