DANIELA GÎFU – POATE FI DEPĂȘIT PARADOXUL PRESEI ȘTIINȚIFICE?


În ziua de 30 octombrie a.c., la solicitarea președintelui Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), Doru Dinu Glăvan, a avut loc un maraton online de întâlniri cu membrii Comitetului Director și cu reprezentanți ai filialelor Uniunii, în vederea cooperării la o serie de activități aflate pe agendă până la sfârșitul acestui an. Ocazie pe care nu doar că au onorat-o cei vizați, dar în care s-a și creat climatul de necesară responsabilizare a membrilor Uniunii.

Am să mă opresc la momentul care a și încheiat acest demers, alături de colegii din Centrul și Vestul țării. S-a adus în discuție o problemă care frământă o parte importantă a jurnaliștilor, integrarea presei științifice în cadrul Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România. Cu alte cuvinte, cine ar trebui să se ocupe de comunicarea științei: jurnaliștii sau oamenii de știință?

Voi începe acest subiect despre promovarea științei prin această lentilă, care face și obiectul unei părți a presei, ignorate până acum, presa științifică. Fiindcă nu-i așa, câștigarea vizibilității numeroaselor instituții academice și de cercetare românești care, trebuie să recunoaștem, se află de prea multă vreme într-o nedreaptă tranziție, se obține prin modul de promovare a rezultatelor cercetării acestora, contracarând dezinformarea și sprijinindu-i pe jurnaliștii în formare să decodifice limbajul științific pe înțelesul tuturor. A venit vremea ca nivelul discuțiilor în societatea românească despre subiecte de știință să nu mai fie aproape inexistent.

Este un paradox care nu poate să nu provoace neliniște în rândul celor care îl conștientizeză, în cazul de față, membrii Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România. Știm ce înseamnă “comunicare”. Știm ce înseamnă „știință”. Nu trebuie să facem altceva decât să alăturăm pe înțelesul tuturor cei doi termeni, “comunicarea științei” care – din nefericire – în România rămâne încă o fata morgana.

Este unul dintre proiectele îndrăznețe ale UZPR, comunicarea științei către receptorul non-specialist, dincolo de conferințe, congrese, ateliere de lucru sau jurnale științifice. De ce este atât de important? Dincolo de cele deja subliniate, transmiterea într-un limbaj accesibil a științei construiește puntea de legătură între comunitatea științifică și societatea civilă. Ne propunem să devenim “emiţători” de informaţie ştiinţifică în toată media (scrisă, audio-video, internet). Așadar, o nouă ramură a presei se află în perioada activării, în deceniile care vin. O aducem în discuție, cu vădita misiune de a înfrunta viitorul folosindu-ne nu numai de uneltele, tehnica și experiența jurnaliștilor, ci și de mentalitatea și ideile publicului-receptor.

Este adevărat, una dintre funcțiile perene ale științei este aceea de a transmite receptorului non-specialist nivelul pe care se află cercetarea românească, cu tot ceea ce cuprinde ea în plan social, economic etc. Altfel, fiecare generație ar lua totul de la început.

A trecut vremea când se considera că lumea academică este un cerc închis. În Occident, comunicarea științei este un domeniu extrem de popular, cu atât mai mult când este vorba despre finanțări care susțin mersul societal. Comunicarea științei este, în cele din urmă, o modalitate de afirmare pe o piaţă care nu a fost cruţată de omniprezenta concurenţă. Paradoxul de care vorbim a devenit evident mai ales în zilele noastre, când ritmul schimbării este atât de rapid, încât mâine va semăna prea puțin cu ieri. În aceste condiții, întrebările ridicate impun din partea UZPR considerare, adaptare și integrare. Privim cu luciditate în viitor și pregătim într-un mod adecvat locul presei științifice, pentru a face față potențialelor confruntări.

Ideea instituirii unui nou nivel al presei câștigă din ce în ce mai mult teren și în spațiul carpato-dunărean. E o înțelegere presă – știință care, în ansamblul său, vizează propria devenire a comunicării științei, din perspectiva viitorului. Mai mult, însăși generația de azi va încuviința să încurajeze popularizarea științei cu interes spre deceniile ce vin. În anticiparea unor exigențe față de acest demers din spațiul românesc, vă invităm la dezbatere, pentru conturarea unor caracteristici ce atestă creația jurnalistică.

DANIELA GÎFU – vicepreședinta Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România 

 

Articol adăugat în 7 decembrie 2020

Mai poţi citi şi…